דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תהליך בחירת נציב תלונות הציבור על שופטים הוא בלתי ראוי 

מאת    [ 29/09/2013 ]

מילים במאמר: 421   [ נצפה 1974 פעמים ]

חוק נציב תלונות הציבור על שופטים, התשס"ב-2002 מגדיר הליך לבחירת הנציב. הפגם המהותי בהליך המוגדר בחוק הוא הגדרת הכישורים לתפקיד. על פי החוק התפקיד המרכזי של הנציב הוא לברר תלונות של הציבור על שופטים  בעיקר על התנהלותם באולם בית המשפט, אולם גם מחוץ לו (ועל פי תזכיר חוק נציב תלונות הציבור על שופטים (תיקון), התשע"א–2010 , תהיה לנציב גם סמכות לברר נושאים כלליים מיוזמתו ). הנציב אינו אמור לטפל בנושאים משפטיים.

        מן ההגדרות שלעיל נובע שחשוב שהנציב יהיה מוכשר להיות שופט, אולם כיוון שאין עליו לעסוק בסוגיות משפטיות, הרי אין כל הכרח שיהיו לו כישורים של שופט בבית המשפט העליון (הוא אינו אמור כלל לעסוק בפרשנות של החוק). יתר על כן כיוון שהוא אמור לתת חוות דעת על התנהלות שופטים חשוב מאוד שיהיה לו ניסיון שיפוטי מינימלי בבית משפט (כדי שיוכל לחוש מה סביר ומה לא סביר לדרוש משופט פעיל בשטח). בנוסף לכך רצוי שתהיה לו הבנה טובה בהתנהלות מערכת ארגונית, כדי להבין איך מתפתחות בעיות כלליות בארגון (איך מזהים אותן, ואיך חוקרים אותן).

מן האמור לעיל ניתן כעת לנסח את הכישורים הנדרשים מהמועמד:

1. אדם שכשיר להיות שופט

2. אדם שיש לו ניסיון חיים מינימלי בשיפוט בבית משפט (5 שנים?)

3. אדם שמתמצא בהתנהלות ארגונית

ההגדרה המקורית בחוק לא התיחסה למשימות שיעמדו בפועל בפני הנציב ולכן נדרש לתקן את החוק בענין הגדרות הכישורים הנדרשים.

        המשמעות הציבורית של חוק הנציב כפי שהוא:

מבחינת הציבור החוק כפי שהוא נראה רע, כי הוא יוצר את הרושם שתופרים משרה לשופטי בית המשפט העליון בגימלאות ללא הצדקה עניינית. בעיני השופטים הנציב נראה מאיים, ולכן רצוי מאוד לאפשר מינוי נציב שיבין אותם ואת קשייהם. לפיכך חשוב לדרוש מהנציב להיות בעל ניסיון בשיפוט בבית משפט רגיל. בבית המשפט העליון מכהנים כיום מספר שופטים שאין להם ניסיון שיפוטי מספיק או בכלל בבית משפט רגיל (שיפוט בבית המשפט העליון הוא יחודי ולכן אינו מהווה ניסיון חיים מתאים לנציב).

        הנציב צריך להיות מסוגל להסתכל על התנהלות מערכת המשפט ולאתר בעיות. לעתים זאת יכולה להיות תוצאת לוואי של תלונה על שופט מסוים ולעתים תוצאה של פניה ישירה אל הנציב. לפיכך הבנה ארגונית היא כישור חשוב בתפקיד הזה. במקרה של תלונה על התנהלות שופט פלוני מבחינה ציבורית מוצדקת מגבלה של זמן (סעיף 18) להגשת תלונה. אולם תלונות הציבור על בעיות התנהלות מערכת המשפט אינן צריכות להיות מוגבלות בזמן להגשת התלונה, מכיוון שענין הציבור בהן הוא מתמיד. וחשוב לתקן את סעיף 18 בהתאם.

 

יוסף יעלי הינו בוגר הטכניון, ובעל תואר Ph.d בפיזיקה מהטכניון. עבד ברפאל ובאלביט כמנהל, כמהנדס מערכת וכמדען בכיר. לימד בבתי ספר ובמוסדות אקדמים בארץ ובחו"ל ( מורה מוסמך ).  כעת גימלאי, מומחה בניתוח מערכות חברתיות וכמו כן מתנדב בקהילה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב